De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

Pelotoninformatie

Alle informatie rond de pelotons vind je hier. Ga rechtstreeks naar: 

Snelheden en rijrichtingen pelotons

De fietsers van de 1000 km rijden verdeeld over 10 pelotons. Drie van deze pelotons fietsen aan een snelheid van 24 km per uur, vijf aan 27 km per uur en twee aan 30 km per uur.

Om ervoor te zorgen dat de pelotons elkaar onderweg niet voorbijsteken en niet gemengd geraken op de bevoorradingsposten, en om ervoor te zorgen dat iedereen voldoende middagpauze kan nemen, rijden de pelotons van 24 en 30 km per uur in wijzerzin naar hun bestemming. De pelotons met een snelheid van 27 km per uur rijden tegenwijzerzin naar de middagstad of de Grote Markt.

Vertrek- en aankomsttijden

Hieronder een overzicht van alle vertrek- en aankomsttijden van de pelotons. Belangrijk om tijdig aan de start te staan én om je supporters te laten weten om hoelaat ze klaar moeten staan voor jouw aankomst in Mechelen en/of in de middagsteden!

Dag 1

 

 

Dag 2

 

 

Dag 3

 

 

Dag 4

 

 

 

Begeleiding pelotons

Tijdens de 1000 km is het risico op ongevallen tot een minimum beperkt en dat dankzij de vzw Mobiele Seingevers, de politie, de begeleiders op de fiets, de openings- en sluitingswagens (met rode en groen vlag) … En hopelijk ook dankzij de medewerking van alle fietsers.

Fietsen in een veilige cocon

Per peloton rijden vier motards van de politie en minstens zes Mobiele Seingevers mee. Zij:

  • maken de weg vrij door tegenliggers af te remmen of aan de kant te zetten;
  • zetten zijstraten af;
  • houden aan kruispunten het kruisende verkeer tegen, ook als er verkeerslichten zijn;
  • zorgen ervoor dat er geen tegenliggers zijn op smalle wegen;
  • brengen door pech getroffen fietsers terug bij de groep;
  • en creëren zo een bewegende corridor.

De pelotons fietsen dus in een soort cocon. Om die volledig sluitend te maken, rijden ook de rode en de groene vlag mee. De openingswagen met de rode vlag maakt aan de andere weggebruikers duidelijk dat er een peloton in aantocht is en dat er op de weg geen verkeer is toegelaten tot de sluitingswagen met de groene vlag gepasseerd is.

De fietsers hoeven zich dus geen zorgen te maken over het andere verkeer. Al is alertheid natuurlijk altijd geboden.

In het zog van de Vlaamse Wielerschool

Er fietsen per peloton ook zes wegkapiteins van de Vlaamse Wielerschool mee. Zij:

  • bepalen het tempo;
  • zijn het aanspreekpunt voor de fietsers;
  • motiveren en helpen fietsers die het moeilijk hebben, zodat zij toch de finish halen;
  • helpen waar nodig.

De begeleiders zijn stuk voor stuk ervaren fietsers, vaak zelfs ex-wielrenners. Hun doel is om iedereen veilig en aan het juiste tempo aan de finish te krijgen. Volg hun instructies dus nauwkeurig op.

Richtlijnen fietsen in peloton

Om de 1000 km voor iedereen veilig en aangenaam te houden, vragen we deze richtlijnen strikt te volgen bij het fietsen in peloton:

  • Het is géén wedstrijd, dus blijf gewoon op je plaats fietsen.
  • Rijd altijd twee aan twee.
  • Smartphonegebruik? Graag aan de bevoorrading, in de middagstad of na de aankomst, maar niet tijdens het fietsen.
  • Fiets steeds uiterst rechts op de rijweg, zodat de wegkapiteins en de motards op een vlotte en veilige manier de groep kunnen voorbijsteken. Dat is vooral op smalle wegen van het grootste belang.
  • Vergeet niet te eten en te drinken.
  • Denk aan de fietsers achter je. Vermijd bruusk remmen.
  • Volg de instructies van de motards en de wegkapiteins goed op.
  • Houd oren en ogen goed open en blijf alert.

Checklist fiets

Zorg dat je fiets in optima forma aan de start van de 1000 km komt! Ben je niet helemaal zeker wat dat inhoudt? Ga dan langs bij een fietsenmaker in je buurt voor een check-up, en houd rekening met deze checklist:

  • Deelnemen kan enkel met een racefiets (dus geen stadsmodellen, ligfietsen, elektrische fietsen, tandems, racefietsen met elektrische ondersteuning …). Mountainbikes worden niet uitgesloten, maar wees er je goed van bewust dat dat een stuk lastiger fietsen is en dat je zelf moet zorgen voor alle reservemateriaal.
  • Zorg dat je fiets volledig in orde is: remmen (zowel kabels als remblokjes) nagekeken, ketting gesmeerd, goed afgesteld versnellingsapparaat, nieuwe banden met voldoende druk (6 bar voor 25 mm, 7 bar voor 23 mm), idealiter twee drinkbushouders …
  • Het dragen van een fietshelm is verplicht!
  • Met een fietsbril of zonnebril op, kun je alvast niet opgeschrikt worden voor vliegjes of andere stoorzenders in je ogen.
  • Zorg dat je schoenplaatjes stevig vastgemaakt zijn, dat ze nog niet afgesleten zijn en breng een reservesetje schoenplaatjes mee! Dat is belangrijk. In de voorbije edities zorgden problemen met schoenplaatjes voor de meeste ongemakken.
  • Ook het meebrengen van een reservebinnenbandje is verplicht.
  • Voor wie met schijfremmen rijdt: de Shimanowagen heeft de UCI-standaard mee (d.i. 160 mm vooraan, 140 mm achteraan, 12 mm steekas), maar is niet voorzien op andere maten.
  • Tot slot heb je je identiteitskaart altijd op zak. Die dien je voor te leggen bij het lenen van reservemateriaal van Shimano.

Pechverhelping

Achter elk peloton rijdt een pechverhelpingswagen met vakbekwame mensen. Rijd je lek, dan krijg je - indien mogelijk - meteen een ander wiel. In het zog van een van de wegkapiteins word je dan teruggebracht in het peloton. Ondertussen wordt je band hersteld, en aan de bevoorrading of aan de finish kun je het reservewiel weer inwisselen voor je eigen wiel.

Heb je een ander probleem met je fiets en duurt de interventie langer dan een gewone wielwissel, dan kun je verder rijden met een reservefiets of word je samen met je fiets in de technische assistentiewagen geladen. Zodra je fiets hersteld is, kun je je plaats in het peloton dan weer innemen.

Elke avond dient het uitgeleende reservemateriaal (fietsen en/of wielen) terug ingeleverd te worden. Materiaal aannemen, impliceert dat je deze richtlijn respecteert. 

We voorzien voldoende herstelmaterialen en reserve voor- en achterwielen voor racefietsen.

Voor eventuele lichamelijke letsels rijdt er achter elk peloton ook een ambulance mee. Hopelijk heeft die vier dagen lang geen werk.

Terug naar overzicht

De 1000 km is een actie voor Kom op tegen Kanker

Zoek en steun een actie ten voordele van Kom op tegen Kanker. Zet er zelf een op. Of neem deel aan het Plantjesweekend, de 100km-run of de 1000 km.

Zorgvrijwilliger of actievoerder worden? Een gift doen? Een nalatenschap schenken? Er zijn tal van manieren om mee te helpen!

Kom op tegen Kanker investeert sterk in psychosociaal, biomedisch en preventie-onderzoek. Bekijk de talrijke projecten die we steunen.

Je hebt kanker? Dat heeft op heel wat vlakken ingrijpende gevolgen. Ontdek welke steun wij bieden.

Ontdek onze beleidsvoorstellen en standpunten. En het waarom erachter. Bekijk ook wat we al hebben kunnen realiseren op dat vlak.